Florence

3 mei 2022 - Firenze, Italië

Vandaag Florence bezocht. Een historische stad. We hebben genoten van al het moois.

Florence is de hoofdstad van de drukbezochte Italiaanse regio Toscane. Het is tevens de grootste en drukst bezochte stad van Toscane. Jaarlijks komen er meer dan tien miljoen toeristen naar Florence. In Italië wordt de stad overigens Firenze genoemd. De stad werd enkele decennia voor onze jaartelling gesticht door Julius Caesar. Hij stichtte Florentia als een Romeins legerkamp wat nog steeds goed zichtbaar is aan het stratenplan van de stad. Indertijd was het gebied waar de huidige stad zich nu bevindt een vruchtbare vallei aan de Arno. Na de Romeinse periode is de stad in verschillende handen geweest.

De stad is lang bestuurd geweest door de familie Medici, een rijke bankiersfamilie. Deze familie heeft er persoonlijk voor gezorgd dat Florence één van de belangrijkste steden ter wereld is op gebied van schilderkunst, beeldhouwkunst, literatuur en architectuur. Onder het bewind van deze familie werd Florence de belangrijkste renaissancestad ter wereld. Dit is nog steeds één van de belangrijkste redenen dat er zoveel toeristen naar Florence toekomen. De vele kunsthistorische schatten en paleizen in Florence zijn door de eeuwen heen zo goed als allemaal aan de stad geschonken. Een belangrijke voorwaarde van deze donaties was dat de kunst de stad niet mocht verlaten en de collectie intact moest blijven.

Wederom waren de weergoden ons goed gezind.

Ponte Vecchio

KathedraalStraatje van FlorenceIjsKathedraal van FlorenceKathedraal