Rab

13 juni 2022 - Rab, Kroatië

Vanaf de camping loop je over de boulevard in nog geen half uur het oude centrum in.
Tegen de avond hebben wij een wandeling naar de oude stad Rab gemaakt. Het is de hoofdplaats van het gelijknamige Kroatisch eiland Rab waar wij ons nu bevinden. Het ligt in het Noorden aan de Kroatische kust in de provinciePrimorje-Gorski Kotar.

De plaats ligt op een klein schiereiland aan de zuidwestelijke kant van het eiland. Veerboten verbinden de stad Rab met het vasteland via de haven van Jablanac. Er zijn in de stad acht kerken. De St. Justina is nu een museum, St. Christopher (de beschermheilige) is een lapidarium. De grootste kerk dateert uit de 13e eeuw. In 1456 werd Rab getroffen door de pest, die de bevolking van het stadje uitroeide.

Een mooie haven en een oud stadsgedeelte geven Rab een fijne sfeer. Heerlijk om aan het einde van de dag door de oude straten te dwalen met een geschiedenis op iedere hoek. De met zorg onderhouden gebouwen geven de stijlen weer uit verschillende eeuwen. Dankzij de veilige ligging van Rab is er veel behouden gebleven van de schoonheid van de oude stad. Vanaf een uitkijkpunt op de oude muur kijk je uit over het centrum en de opvallende klokkentorens: vier torens met verschillende stijlen en hoogtes. De hoofdstraat bestaat uit een middenstuk van 365 stenen en twaalf zijstraten. De vier jaargetijden!

Bij de haven van RabPrachtige oude gebouwenOude poortMooi sfeertje vroeg in de avond.

Kerk

Stadje op de terugweg!

Wij 2’tjesToren vanuit een smal straatje.De fotograafHeerlijk voorgerecht!
Hier hebben we genoten van een heerlijk diner. Jammergenoeg besloot een vogel dit vroegtijdig te beëindigen door op mijn hoofd en over ons eten te flatsen.

1. Lia Luinge:
    13 juni 2022
    Mooi!
  2. Miriam:
    15 juni 2022
    Bij jullie is het ook mooi, en goed weer erbij! Geniet van jullie vakantie!
  3. Ria en Klaas:
    14 juni 2022
    Jaloersmakend, genieten luitjes xxx
  4. Miriam:
    15 juni 2022
    We genieten volop, zo lekker dit gevoel! Niets moet, alles mag!