Meteora

29 mei 2022 - Kastraki, Griekenland

Vandaag Meteora bezocht.

Met de bus zijn we tot het eindstation gereden. Varlaam!

VerlaamVarlaam

Dit midden 14e-eeuwse klooster staat op een klif en heeft een kapel met fresco's en een museum.

Meteora is een UNESCO World Heritage Site, zowel vanwege het landschap als vanwege de historie. De naam Meteora is al heel oud en komt van het woord meteoras, wat ‘los in de lucht’ betekent. Een hele passende naam voor de losstaande rotsen die honderden meters omhoog steken. Al vanaf de elfde eeuw waren de grotten in de regio populair bij kluizenaars. In de veertiende eeuw bouwden de eerste monniken kloosters bovenop de rotsen. Deze monniken moeten geweldig rotsklimmers zijn geweest want het bouwen van de kloosters was een enorme uitdaging. Elk stukje steen en hout moest met de hand naar boven worden gebracht. Doordat de kloosters alleen toegankelijk waren met touwladders of door een mand op te hijsen zaten de monniken hier heel veilig. Toen er een heerser kwam in dit deel van Griekenland die zelf ook het orthodoxe geloof aanhing, en zijn zoon besloot monnik te worden, konden sommige kloosters enorme rijkdom vergaren. Later raakten veel kloosters door verschillende redenen, zoals brand, de pest of onvoldoende nieuwe aanwas in verval en momenteel zijn er van de 24 kloosters nog maar 6 bewoond.

Panorama Meteora

Het Varlaam klooster is het op een na grootste van de kloosters van Meteora. Het werd in het midden van de veertiende eeuw gesticht door Hosios Varlaam waarna het klooster vernoemd is. Een gedeelte van het klooster is tegenwoordig ingericht als museum.

Wij zijn lopend weer naar beneden gegaan en zagen onderweg, doeken in een grot hangen, de:

St. George Madilas Cave

St. George Madilas Cave

Deze grot is anders dan de vele andere vanwege de lokale legende. Volgens het verhaal bad een Turkse vrouw hier om het leven van haar gewonde man. Ze bood toen haar sjaal aan. Nadat de lokale bewoners hoorde dat de man mysterieus genezen was werd dit een heilige plek. Elk jaar klimmen jongens naar boven om nieuwe sjaals op te hangen en die van vorig jaar naar beneden te halen.

Meteora heeft een grote indruk op ons gemaakt!

1. Lia Luinge:
    29 mei 2022
    Er is daar ook ergens een ruimte met allemaal doodshoofden… tenminste toen wij er waren.😊
  2. Miriam:
    29 mei 2022
    Die hebben wij niet gezien 🙈, jammer, voorlopig heb ik wel een doodshoofd van een schildpad vastgelegd.
  3. Ria en Klaas:
    29 mei 2022
    Dank jullie wel voor dit geweldige inkijkje jn dit mooie griekse verhaal. Geniet nog even van jullie vakantie ❤
  4. Miriam:
    29 mei 2022
    Dankjewel, Ben jij alweer thuis?
  5. Marlou:
    29 mei 2022
    Mooie avontuur maken jullie mee.
    Lekker genieten en ook van het mooie weer,jullie komen gekleurd terug maar nu ff niet blijf nog genieten 🤗👍gr.van ons .
  6. Miriam:
    29 mei 2022
    Dankjewel, we genieten zeker van al het moois!
    Groetjes van ons.
  7. Bea:
    30 mei 2022
    Bijzonder hoeveel jij weet te vertellen! En heel leuk dat je dit met ons deelt.
  8. Yvonne:
    1 juni 2022
    Alsnog...Hiep, Hiep, HOERA nu zijn we weer eventjes even oud! Wijsheid komt met de jaren... De plek(ken) waar je je nu begeeft krijg je het zeer zeker elke dag dubbel op! Geniet!!!
  9. Miriam:
    1 juni 2022
    Dankjewel voor je felicitaties!